duminică, 21 octombrie 2012

Portul Constanta va trece in administrarea consiliului local Constanta

Vineri, parlamentari ai PSD de Constanta - deputatii Eduard Martin si Manuela Mitrea si senatorii Nicolae Moga si Alexandru Mazare - au depus la Parlament un proiect de lege care vizeaza transmiterea cu titlu gratuit a milioane de actiuni de la compania nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta catre autoritatile locale pe raza carora exista porturi si se desfasoara operatiuni portuare. Aceste autoritati locale sunt: consiliul local al primariei municipiului Constanta (care va primi 31% din actiuni), Consiliul Judetean Constanta (va beneficia de 15% din actiuni), consuliul local al comunei Agigea (4% din actiuni), consiliul local al orasului Navodari ((3% din actiuni) si consiliul local al orasului Mangalia (2% din actiuni). Dupa ce acest proiect de lege va fi adoptat - si el va fi adoptat (voi explica mai jos de ce) - structura actionariatului la compania maritima va fi: CLM Constanta 51% (consiliul local municipal Constanta detine deja 20% din capitalul social al CNAPMC), Consiliul judetean Constanta 15%, Fondul Proprietatea 20%, Ministerul Transporturilor 5%, Consiliul local Navodari 3%, consiliul local Agigea 4%, consiliul local Mangalia 2%. pentru toate aceste autoritati locale, adoptarea acestui proiect va fi o adevarata mana cereasca, cel putin prin prisma veniturilor la bugetul local. Este vorba despre dividendele pe care le-ar primi anual si care s-ar ridica la cifre impresionante. Constanta ar primi 5-6 milioane de euro, Agigea in jur de 500.000-600.000 de euro, Navodariul ar beneficia de circa 400.000 de euro, iar Mangalia ar primi injur de 200.000-300.000 de euro. 
De ce spun ca acest proiect va trece?  Pentru ca el beneficiaza de sprijinul premierului Ponta si al Guvernului pe care acesta il conduce. Ca si procedura, proiectul va fi dezbatut in Senat, iar mai apoi in Camera Deputatilor (camera care, in acest caz, este decizionala). El va trece de cele doua camere, pentru ca USL va detine majoritatea parlamentara (iar daca nu o va avea, va sti sa faca aliante care sa o ajute  sa aiba control la nivel parlamentar). Va ajunge apoi la presedintele Basescu pentru promulgare; presedintele nu o va promulga si o va retrimite in Parlament. Iar acolo se va intruni din nou majoritate parlamentara - tot procesul va dura intre 9 luni si un an. 
Parlamentarii constanteni nu au inventat roata cu aceasta propunere legislativa.l Aproape in toate tarile europene  porturile performante apartin autoritatilor locale. De exemplu, portul Rotterdam  are urmatoarea structura a actionariatului: 70% municipalitatea Rotterdam si 30% statul olandez. Portul Hamburg apartine 100% municipalitatii. In acest caz, 80% din venituri raman la autoritatea portuara pentru  functionarea si dezvoltarea portului, iar 20% merg la municipalitate pentru proiectele proprii. Si Letonia si-a armonizat legislatia la cea europeana. Portul Riga are ca si structura a actionariatului 50% statul leton si 50% guvernul local.  Exemplele ar fi mai multe, dar este inutil sa le mai prezint (In Belgia este la fel, in Finlanda de asemenea, in Danemarca etc.). La  ora actuala, actiunile companiei maritime sunt impartite dupa cum urmeaza: 60% statul roman, 20% municipalitatea Constanta, 20% Fondul proprietatea. 
Ce-i drept, cu un management de calitate, porturile maritime romanesti ar putea avea o activitate mult mai importanta decat acum. Asa cum stiti, portul Constanta beneficiaza de o pozitionare geografica avantajoasa, fiind situat pe rutele a 3 coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX si Coridorul VII (Dunarea) - care leaga Marea Nordului de Marea Neagra prin culoarul Rhin-Main-Dunare. Portul Constanta are un rol major in cadrul retelei europene de transport intermodal, fiind favorabil localizat la intersectia rutelor comerciale care leaga pietele tarilor fara iesire la mare din Europa Centrala si de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient.
In apropierea Portului Constanta sunt situate cele doua porturi satelit Midia si Mangalia, care fac parte din complexul portuar maritim romanesc aflat sub coordonarea Administratiei Porturilor Maritime SA Constanta.
Manuela Mitrea a declarat astazi, la o conferinta de presa, ca adoptarea unui astfel de proiect va avea o importanta deosebita in ceea ce priveste descentralizarea. "Orice autoritate  de la centru nu va sti exact  ce ii trebuie unei autoritati locale" Ea a mai spus ca fondurile care ar fi atrase catre autoritatile locale prin trecerea actiunilor de la compania maritima vor putea fi folosite la investitii.:"In Constanta ar trebui construit un spital de copii, spre exemplu, care la ora actuala nu se poate face din lipsa de fonduri."
Stiu ca romanii (mai putin cei care locuiesc in judetul Constanta) nu se vor declara fericiti de adoptarea unui astfel de proiect de lege si vor spune ca asta e pohta ce a pohtit-o primarul Radu Mazare; aceasta s-a exprimat, dealtfel, in  acest sens, cu ceva vreme in urma. Dar pentru constanteni chiar este o afacere profitabila. Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile in urmatoarele luni; deocamdata va fi liniste si pace cu acest subiect, intrucat vine campania electorala, iar politicenii vor avea alte treburi, mai importante decat Portul Constanta.  

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu