marți, 15 martie 2011

Szeretlek, Romania!

Ziua de 15 martie are prea putina semnificatie pentru romanii din Regat  - asa erau numiti pe vremuri (si mai sunt si acum, insa din ce in ce mai rar) romanii de dincolo (dincoace) de arcul Carpatic. Pentru ardeleni, este aproape Alfa.  Pentru unguri, care astazi se sarbatoresc 163 de ani de cand s-a dat startul formarii statului maghiar este o zi memorabila. Oricine a invatat putina istorie la scoala isi aminteste de zbuciumul aceilor ani - 1848 a insemnat si pentru noi, si pentru unguri o renastere a spiritului national. Revolutia de la 1848 a insemnat pentru unguri startul desprinderii de Imperiul Habsburgic. La acel moment, intreaga Europa a trait istoria - indemnul a apartinut Frantei (se pare ca in acea perioada, soarele rasarea de la Paris!), iar de aici a inceput sarabanda revolutiilor europene. Ungurii au vrut sa se desprinda de Imperiul habsburgic, romanii erau satui de asupritori (moldovenii de protectoratul Rusiei, muntenii de Imperiul otoman, iar Transilvania si Bucovina de Imperiul austro-ungar).
Problema este ca, dintre toti, doar ungurii au motiv de bucurie; si pentru ei, ziua de 15 martie a devenit Ziua nationala a tuturor ungurilor din lume. Ce-i drept, se sarbatoreste numai in Ungaria si Romania!
Nebuni au fost, nebuni sunt inca... se stie. Iar in categoria nebuni ii includ si pe sovini.
Bunicul meu, fie-i tarana usoara, a fost napastuit de unguri in perioada interbelica! A fost batut la talpi si, ani de zile, a urat ungurii ca nimeni altul. Toata copilaria si adolescenta mea nu am avut voie sa port culoarea verde, pentru ca o purtau ungurii, vecinii nostri, din respect fata de drapelul national al Ungariei (rosu, alb, verde, pentu cine nu stie!). Pana cand in familia noastra sovinismul a fost infrant de dragoste: daca pana in anii '80 bunicul meu nu a putut uita ranile, in momentul in care sora mea s-a indragostit de un ungur, situatia s-a schimbat radical. Cand a aflat ca sora mea vrea sa se marite cu "unguru'", bunicul i-a spus ca, daca va face acest lucru, ii interzice sa mai mai intre in curtea lui chiar si la slujba de inmormantare - insa cand a vazut ca dragostea e mai puternica decat orice restrictie impusa, a renuntat la aminitirile lui triste . S-a lasat convins de dragoste - mai apoi, cand pe lume au venit si stranepotii - fele apa, fele viz - juca fotbal cu ei, la aproape 90 de ani. In martie '90, cand s-au omorat intre ei ungurii si romanii la Tg Mures, am sunat-o pe sora mea, sa vad daca nu cumva se bate sau se strange de gat cu sotul ei, ungur. Mi-a raspuns destul de iritata: "Ce ai, mai? Stam la coada la portocale! ne asteapta copilul acasa, ca l-am lasat cu mama."
Astazi, la Miercurea Ciuc, un maghiar a spanzurat in Piata Mare o papusa care l-ar fi putut semnifica pe Avram Iancu. Nebunii (putini la numar) l-au catalogat drept erou - ceilalti au spus despre el ca este un "fitzos". In opinia mea nu este decat un putoi care a incercat "sa se dea rotund", sa demonstreze ce "tare e el".  Politicienii, insa, au batut apa in piua toata ziua - si inca mai au energie sa  o faca.
Oamenii de rand nu vor nimic altceva decat sa traiasca decent, in pace cu vecinul (roman sau ungur, prea putin conteaza!). Eu am avut foarte multi colegi unguri - am foarte multi prieteni unguri; si niciodata nu a contat ca avem alta limba materna. A contat doar ce avem in cap fiecare dintre noi si ce sentimente ne indeamna sa fim alaturi la bine si la greu. 
Politicienii sunt cei care amplifica fiecare eveniment cu tenta sovina - este ceea ce ii interseaza cel mai mult. Si-au invatat lectia: "divide et impera" - cheia succesului. Spune-i romanului din Rusii Munti ca ungurii ii omoara copilul la Targu Mures. E clar ca va lua coasa si se va urca in "cursa" de Mures sa isi apare odrasla. Spune-i ungurului din Gornesti ca in Targu Mures ungurii sunt fugariti si omorati in bataie de romani - e clar ca ungurii vor veni la Targu Mures sa isi apere familia.
Cu totii sufera: lipsuri de tot felul, mancare scumpa, gaz si mai scump, jinars (tuica) impozitat de Finante atunci cand merg la cazan .... Locuri de munca: nem, bani: nem, mancare: nem, trai decent: nem. Locuri de munca: nu, mancare: nu, trai decent: nu! Si aproape toti iubesc Romania: este si tara lor, pentru ca s-au nascut aici!
Ce ii desparte pe romani de unguri in Romania? Absolut nimic! Doar povestile pe care politicienii le vand: si le vand pe voturi multe!

4 comentarii:

  1. Ai dreptate Maria. Ne lasam prea mult influentati de politicienii sovini si ne angrenam in conflicte care nu au nicio legatura cu traiul zilnic. Marturisesc ca ieri seara am fost obosit si am adormit pe la ora 20.00, dar azi dimineata la ora 5.00, l-am vazut pe Realitatea pe putoiul de care vorbesti.
    La cat de prost s-a prezentant, la modul aiuristic in care a ales sa raspunda la intrebarile puse de Striblea si de Liviu Mihaiu, am inteles ca omul este PROST de-a binelea si nici macar nu trebuia bagat in seama...nici el, nici gestul lui...
    Bine, vor exista critici care vor spune ca daca ii vom lasa pe prosti in pace, se vor inmulti...Gresit. Inmultirea prostilor s-a facut intotdeauna prin mediatizarea lor, fie prin presa scrisa, radio sau televiziune.
    Ignorarea lor va duce la aneantizare, la anonimizare.
    Mai bine sa ne preocupam de saracia noastra, decat de prostiile politicienilor.

    P.S.
    In contextul cu ungurul prost, s-a trecut destul de repede peste afirmatia facuta de Base la TVR: ca el ar renunta la un an de mandat, cu conditia ca alegerile parlamentare si prezidentiale sa se desfasoare la aceeasi data.
    Cred ca lui Base ii este frica sa fie presedinte, timp de un an, cu un guvern compus din USL. Si de aceea, ar fi pregatit sa demisioneze la anul, sa ii predea fraiele Cotrocenilor lui Geoana, el sa se reinscrie in PD-L si sa incerce sa traga partidul dupa el, cu speranta ca va castiga alegerile si el - Traian Baselu - va fi impus ca prim-ministru.
    Dupa mintea mea proasta, banuiesc ca asta este resortul care l-a facut pe Base sa declare ca este dispus sa renunte la un an de mandat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Exact, George .... asa m-am gandit si eu, asta e sansa lui Basescu. Trebuie mentionat, totusi, ca el nu e Putin! :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai dreptate Maria...Basescu nu e Putin, dar poporul roman este IDIOT. Vorba lui Mircea Badea de azi, de pe blogul lui:
    "Nu au fost mai mult de 8 mii de persoane la miting. Protestul viza Codul Muncii care are o adresabilitate generala. La orice cacat de festival al berii ar fi fost macar 25 de mii.
    Umarul meu nu mai e disponibil pentru plangaciosi. Dar curul lui Basescu e disponibil pentru pupat."

    Asa gandesc si eu despre cei care vor sa le plangi de mila, care isi plang de mila, dar care sunt incapabili sa protesteze!!!
    Ba mai si voteaza total aiurea din patru in patru ani!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. La partea cu festivalul berii ai nimerit-o - indubitabil!

    RăspundețiȘtergere