marți, 22 martie 2011

Suntem in razboi! Ce-i mana pe ei in lupta?

Hmmmm.... suntem in razboi! Un razboi mai altfel decat am invatat noi la istorie, dar tot razboi se cheama. Este pentru prima oara in istoria recenta (de dupa cel de-al doilea razboi mondial) cand Romania participa la ceea ce, in opinia mea, se cheama al treilea razboi mondial. Pentru ca, nu stiu cum altfel as putea defini ceea ce se intampla acum, cu aceasta desfasurare de forte. Daca imi amintesc un pic de istorie, Primul razboi mondial a inceput in  1914, cand Imperiul Austro-Ungar a atacat Serbia. In urma acestui conflict, patru imperii au fost destramate: imperiul austro-ungar, imperiul rus, imperiul german si imperiul otoman. Cel de-al Doilea razboi mondial a fost declansat in 1939, dupa ce Germania a invadat Polonia. In urma lui, s-au rescris granite si s-a trecut la o schimbare a polilor puterii mondiale, care a fost preluata (aproape in egala masura) de Uniunea Sovietica si Statele Unite ale Americii. Nu stiu cum va evolua situatia din Libia; ar putea sa fie in genul Irakului, dar - cred eu - pentru noi va avea o conotatie deosebita. In celelalte conflicte post-decembriste (Iugoslavia, Afganistan, Irak) am contribuit cum s-au priceput mai bine sau mai prost guvernantii nostri vremelnici. In ceea ce priveste Iugoslavia, mi-a crapat obrazul de rusine de mai multe ori - am avut ocazia sa petrec mai mult timp cu niste sarbi, care mi-au spus ca nu cred ca ne vor ierta vreodata pentru atitudinea noastra (de parca ne-ar ierta cineva, sau macar ne-am ierta noi insine conducatorii pentru deciziile care se iau in numele nostru!) - Pentru cine nu isi amineste, in momentul in care Iugoslavia a fost atacata de fortele NATO, noi - desi nu faceam parte din structurile Nord-Atlantice, dar jinduiam dupa acest statut - am pus la dipozitie spatiul aerian si aeroportul de la Timiosoara. Iar sarbii ne considerau "fratii lor"! Ulterior, ca membrii ai NATO am trimis in Kosovo forte de mentinere  a pacii, pe care eu una  le pot percepe ca si pe niste ajutoare umanitare. (Nu echivaleaza, dar pot fi asimilate, la o adica!). Aproximativ acelasi lucru l-am facut si in Afganistan si Irak!
In primul razboi au murit aproape un milion de romani - in cel de-al  doilea numarul victimelor a fost mai mare. Mai mult, ca teritorii am pierdut Bucovina si Basarabia, care au fost anexate URSS, dar si Caderilaterul, anexat Bulgariei. Am fost statul cu fundul in doua luntre - aliati ai Germaniei - la inceput, si apoi frati cu rusii. Si acest lucru ne-a costat foarte mult. Acum nu simt ca se repeta istoria, desi - intr-o oarecare masura - se fac greseli asemanatoare.  Pentru a "plati" Frantei refuzul de a ne acorda statul  de stat Schengen, am anuntat, in urma cu cateva zile, ca nu participam la lupta impotriva Libiei (alt stat "frate" pe care il aveam de pe vremea lui Ceausescu). Plateam astfel o polita de onoare. Ei, dar azi calimera s-a schimbat, iar seful statului a anuntat ca vom participa cu flota militara, respectiv cu fregata Ferdinand. (Povestioara asta mi-a amintit o defintie gen banc pentru 'Cojones" - Care este teoria "cojones"? Participa, dar nu intra!)
Stau si ma gandesc la echipajul de pe fregata Ferdinand, majoritatea din Constanta - peste 200 de oameni - acestia se pregatesc de plecare in misiune. Familiile lor, sotii, mame, copii, tati, frati, surori, nepoti, cumetrii - noi suntem un neam mare si "ne tinem de neam" - sunt deja disperate si fac bagaje. Cu spaima in suflet! Pentru ei este razboi! Pentru noi este razboi, iar pozitia geo-politica, cea care ne-a conferit statutul de stat membru NATO si ne-a facilitat aderarea la UE reprezinta acum un urias pericol.
Nu stim ce va urma - tot ce putem spera este ca atacul impotriva Libiei sa se finalizeze ca si cel din Irak - bombardeaua cade, dictatorul fuge, aliatii castiga! Iar noi  vom putea .... hhmmmmmm, ce vom putea noi?

6 comentarii:

  1. Ce vom putea noi? Sa speram ca, in final, ne vom recupera datoriile pe care Libia le are catre Romania.
    Am vorbit ieri cu cineva care a lucrat in Libia [e vremea lui Impuscatu. Imi spunea ca Gaddaffi, la un moment dat, in contul datoriei, i-a dat lui Ceasca si, implicit, Romaniei, mai multe terenuri petrolifere. Omul se intreba ce s-a intamplat cu ele si cine le exploateaza acum?
    I-am dat un raspuns: cred ca e vorba de Patriciu sau de cei din jurul lui.
    Pentru ca, din cate imi amintesc, Rompetrol avea stranse relatii cu Libia cand era Patriciu sef la societatea romaneasca.
    Acum suntem la razboi.
    La guerre comme a la guerre.
    Si, vorba ta, este prima data, in ultimii 60 de ani, cand nu il ascultam pe Ion Creanga: la placinte inainte, la razboi inapoi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Suntem neinsemnati pt acest razboi si in consecinta nici nu cred ca vom iesi cu ceva(nici macar cu recuperarea datoriilor).
    Personal (desi nu simpatizez f mult cu natiuna araba) mi se parea normal ca NATO sa se implice.Dar nu numai aici ci si in Coasta de Fildes(unde sunt f saraci), si acolo mor oameni nevinovati, copii, civili.
    Presedintele a facut gafa, putea sa nu se pronunte si se conformeze deciziei.Dar suntem obisnuiti cu gafele sale, nimic anormal.
    Insa categoric cei ce au rudele , prieteni... implicati direct, simt cu totul altceva, de aceea imi este greu sa ma pronunt si din respect pt ei nici nu o s-o fac.
    Toata stima pt ei, pt curaj si da dea Dumnezeu sa se intoarca toti sanatosi!

    RăspundețiȘtergere
  3. George,
    DL,
    Mulumesc pentru faptul ca ma cititi si pentru toate comentariile voastre!
    Va doresc o zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  4. Revin cu o erata.
    Tocmai am urmarit stirile si am aflat ca, pentru a intra in lupta, fregata romaneasca are nevoie de o luna de pregatire. Pana atunci poate se termina razboiul.
    Asa ca, noi, ca romani neaosi, am ramas la vorba lui Ion Creanga din Harap-Alb: la placinte inainte, la razboi inapoi.
    Halal sa-ti fie natiune! Bravos popor roman!

    RăspundețiȘtergere
  5. O veste si mai buna pentru Gramusteanul..
    Fregata trimisă de Băsescu în Libia a fost capturată de piraţii somalezi.
    Articolul intreg la http://www.timesnewroman.ro/politic/4187-fregata-regele-ferdinand-trimisa-in-libia-a-fost-capturata-de-piratii-somalezi

    RăspundețiȘtergere