luni, 13 iunie 2011

Hey - hey do

Nu stiu daca suedezii au vreo expresie sinonima Wow-ului american. Daca nu o au, ar trebui sa o inventeze special pentru mine - pentru a-mi veni mai simplu sa vorbesc despre aventura mea suedeza si pentru a ma ajuta sa ma dezmeticesc mai usor. Inca plutesc dupa terminarea vacantei. Dar memoria mea este plina si suficient de extensibila astfel incat sa incapa in ea locuri, oameni, imagini, caini, pisici, pescarusi si cai. Si multa, multa civilizatie  nativa (si impusa, pe alocuri) transmisa din generatie in generatie. M-am indragostit iremediabil de Suedia inca dinainte de a  cobori din avion. Sute de insulite sunt brodate pe malul suedez; printre ele am zarit (pe cand ne indreptram deja spre aterizare) multe nave de croaziera. Ulterior am aflat ca suedezii sunt mari amatori de plimbari cu navele de croaziera - iar sistemul lor ii deteremina sa fie vajnici urmasi ai vikingilor: te plimbi frumusel in excursii de  o zi, faci cumparaturi de la bordul vaporului (alimente, tigari, bauturi, parfumuri etc.) si, in functie de suma cheltuita, primesti in schimb gratuit unul sau doua bilete de excursie cu nava de croaziera, pe care le poti folosi intr-un anumit interval de timp.
Imediat ce am dat cu nasul de Suedia, mi-am dat seama ca este o tara in care mi-ar placea sa traiesc pentru totdeauna; pe langa peisajul minunat, m-a fascinat in scurt timp armonia dintre oameni, armonia  dintre om si natura pe care am gasit-o. In plus, simplitatea in tot ceea ce fac este un exemplu de gandire sanatoasa. Pentru suedezi masinile sunt niste obiecte alese in functie de confortul si siguranta pe  care le ofera. Nu conteaza ca masina pe care si-o alege sudezul nu este noua si nu costa peste 15.000 de euro. Important este sa fie intacta, sa nu fie ruginita, sa fie incapatoare si sa aiba cauciucuri bune, cu care sa nu derapeze, sa aiba bara de protectie deasupra scaunelor din fata astfel incat, daca ai nesansa unui accident, sa fii protejat la fel ca intr-o colivie, sa aiba scaun reglabil in functie de nevoi, sa aiba volan reglabil etc. Nu conteaza marca masinii, dar daca se poate sa isi cumpere un Volvo sanatos, chiar daca este din anii '90 sau 2000, este OK! In 10 zile de stat in Suedia am vazut un singur Volvo jeep - stiu ca asocierea este nefericita si in ochii celor cunoscatori as putea parea o neavenita,  dar sper din inima ca voi fi inteleasa. Jeep-ul e jeep ca marca, dar asa cum folosesc pentru pantofii sport numele de Adidasi, la fel folosesc si pentru a defini Volvo  jeep ca masina de teren.  Prin comparatie, pe drumul ce leaga Tg-Mures de Constanta am vazut 3 astfel de masini, noi-noute.
Modestia suedezilor este splendida, iar in Romania am intalnit-o numai la oamenii mari, la caracterele puternice si frumoase. Acolo o gasesti la tot pasul, in fiecare persoana intalnita.
Voi continua sa povestesc despre Suedia mult si bine de acum inainte. Am prea multe de spus ca sa ma limitez la cateva randuri.
Si ca sa revin la titlu - hey inseamna salut, iar hey do - la revedere.
Deci, pe curand, cu noi ganduri despre civilizatia suedeza.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu