sâmbătă, 16 iulie 2011

Plajele de nudisti au fost invadate de "textilisti"

In acest week-end (si ma refer la ziua de 11 iulie 2015) am fost din nou pe plaja la Corbu. Pe o plaja simpla, destul de goala - cate un cort la 150-200 metri, ceea ce inseamna nebunie curata pentru adeptii acestui mod de petrecere a vacantei - ne-am petrecut o zi si o noapte, fara sa fim deranjati de cineva. Doar la plecare am avut nevoie de ajutor - AJUTOR pe care nu l-am cerut, dar a venit de la sine inteles (multumesc inca o data!) si atunci am luat contact cu Mihai, un turist mult mai tanar decat noi, care insa m-a facut sa sper ca aceasta libertate nu este decedata. INCA! Asa ca, fara sa vreau, mi-am amintit ca am scris ceva despre plajele de nudisti, care au fost invadate de oameni imbracati in costume de baie scumpe. Si care au masini de fitze, masini tari si scumpe. La ce s-a redus modul nostru simplu de viata!!! Foarte trist!  Iata sum suna aceasta postare. Pe vremea lui Ceausescu, iubitorii nudismului aveau la indemana plaje speciale in aproape toate statiunile de pe litoral. Ce-i drept, erau ingradite cu panouri, astfel incat adeptii costumelor de baie sa nu fie deranjati. Dar, fara nici un fel de inhibitii, cei care doreau sa se simta liberi si sa faca plaja si baie in costumul lui Adam aveau la dispozitie minunatele plaje din 2 Mai si Vama Veche. Acolo era un adevarat rai al libertatii -  bonomi, actori, scriitori, profesori si studenti se bucurau de liberatate, asa cum este ea in acceptiunea lor. Dimineata, devreme, de prin corturi se iteau capete cu parul valvoi, urmate de corpuri bronzate uniform care se repezeau in valurile marii. Se treazeau astfel dupa o noapte - scurta, de cele mai multe ori -  si isi incepeau ziua intr-o relaxare totala. Dupa un mic dejun in fata cortului, fireste, tot in costumul lui Adam, lumea avea program administrativ - spalat de farfurii si cani de cafea. La dusuri era mereu o imagine contrara tipologiei mentale romanesti, cea cu capra vecinului. Acolo nimeni nu avea treaba cu nimeni, toata lumea era preocupata de propria-i dorinta de libertate si ghidata de respectul fata de cei din jur. Noncornformism la el acasa: unul spala farfuriile si cutitele folosite la mic dejun, altul facea dusul de dimineata, altul isi spala parul sau mai stiu eu ce altceva. Intr-un spatiu de cativa metri patrati. Toata lumea dezbracata. Urmau apoi cateva ore de plaja si bai in mare, iar la pranz lumea se bulucea la terasa "Dobrogeanul" sa prinda un loc la umbra, sa manance o ciorba si un fel doi.  Dupa amiaza un mic somn, apoi iar la plaja si la baie. Lumea citea, rar se jucau sah sau table.Se purta discutii filozofice, se legau prietenii noi.  Seminte de floarea soarelui nu existau in bagajele turistilor. Seara incepea distractia - din fata fiecarui cort se auzea cate un instrument muzical - acolo am auzit niste superbe piese la flaut, dar si chitara sau vioara. Numai muzica buna, de calitate. Cantarile se prelungeau pana tarziu in noapte. O singura data am auzit pe cineva tipand dintr-un cort sa termine vecinii de cantat ca el vrea sa doarma. Iar raspunsul a fost unul tipic pentru 2 Mai: du-te, mai, la Mamaia. Asta cred ca descrie in totalitate atmosfera de odinioara din 2 Mai. Toata lumea era relaxata, nonconformista si fiecare il privea pe celalalt in ochi. Niciodata nimeni nu a simtit  privirile altcuiva studiindu-i la modul  vulgar formele. La 2 Mai si in Vama era un spirit liber. Spirit omorat dupa 90 de terase, vile, moteluri, restaurante, betoane, masini straine, manele, seminte, multa bautura. Ceea ce era odinioara un mod de viata liber s-a tranformat usor-usor in depravare. (Fireste, doar pentru unii, nu pentru toata lumea) . Din ce in ce mai multi figuranti si-au facut aparitia in aceste locuri, din simplu considerent ca e de bon ton. Dar multi dintre acestia vin aici cu costumele de baie din dotare - daca se poate, de firma si cat mai scumpe. Nudistii au inceput sa se retraga spre margini, pentru ca e neplacut sa simti privirile dezaprobatoare ale celor care traiesc si gandesc altfel. Multi dintre ei s-au retras spre alte plaje izolate, Corbu si Vadu sau unele mai mici, intre Mamaia si Navodari. Insa, incet-incet, si aici textilistii au simtit ca trebuie sa se infiinteze. Nudistii din Romania au devenit un fel de indieni din secolul XIX, haituiti si determinati sa ajunga in rezervatie. Pana la anihilare. Nudistii cu state vechi de plate se simt repudiati, simt ca nu mai au unde sa fie liberi ca alta data.
Nudismul este un mod de viata, un stil radical de exprimare a spiritului liber. Acceptat si imbratisat de unii, dezaprobat de altii, cei mai multi. Iar daca pe litoralul romanesc nu mai poate fi vorba de acest mod de exprimare, plaje din Franta, Italia, Bulgaria chiar, si Spania ii asteapta si pe romani.

1. Teama de ostracizare!
    Remember cand Johnson papa oua prajite iar ceilalti jucau carti? nimeni n-avea treaba ca Giony facea plaja pe acoperisul caminului la flogorojina goala...

Un articol ce descria experienta "topless" in Central park din NY, dezvaluia ca de fapt tinuta indecenta nu era interzisa de lege in acel perimetru, insa politistii au plusat pe cartea indecentei: da' aici sunt si copii! unde raspunsul imediat a fost... "unde e zona unde copiii nu sunt admisi, ca sa ma pot indrepta acolo?"

Povestea lunga facuta scurta: unde teama de ostracizare isi face loc, acolo si legile idioate patrund. Ne fiind vorba doar de despuieciunea corporala. Doar renuntarea la drepturi personale si/sau colective de teama ostracizarii.

Mama ei de ostracizare, ca imi vine sa calc peste principiile mele si sa fac ca Giony. Chiar asa, este o lege contra nudismului? (chiar si in zone bine determinate)

Cher...

2. Mon Cher .... nu e teama de ostracizare, de regula nudistii isi asuma aceasta posibilitate. Este insa vorba despre patrunderea cu picioarele in intimitatea cuiva. Anii trecuti, cand in vama si in 2 mai se dadeau lupte puternice intre textilisti si netextilisti (textilistii nefiind cei care au absolvit Fac. de Textile!:)) persoane care doreau sa poarte costume de baie invocau prezenta copiilor alaturi de ei si ca imaginea nuditatii ii deranjeaza la ochi! Iar cand au fost intrebati de ce au venit intr-un loc in care se STIE ca se face nudism au raspuns ca ... E mai ieftin! Pai, du-te matale la camping in Mamaia, Saturn sau Neptun , ca e la fel de ieftin! Asta deranjeaza cel mai tare, ca vii peste niste oameni care ani de zile au trait libertatea intr-un spatiu asumat, pe care l-au intretinut si curatat si caruia i-au facut un nume, iar apoi iti arogi dreptul de a impune reguli noi!
    Da, imi amintesc ouale prajite ale lui Johnson ... si imi amintesc ca, in primele ore de plaja impreuna la popoul gol unii faceam plaja in fata cortului, iar altii in spatele lui.... E, vremuri ...
    Chiar, ce a facut Johny, ca asta chiar nu imi mai amintesc ?

3. Am fost ieri in Vama. Cu treaba. Inca mai traiesc acolo oameni care vand pietre de pe strada ca sa aiba de-o bere si inca mai traiesc oameni care cumpara pietrele de pe strada ca sa le elibereze. Spiritul inca exista. Dovada corturile care au castigat, inca, lupta cu prostiile dintr-un cap ministerial.

4. Da, Vali, spiritul inca exista si acesta nu va muri vreodata. Eu spuneam doar ca nudistii sunt din ce in ce mai putini si mai greu tolerati de cei care au confiscat 2 Mai si Vama Veche. Dar in Romania totul se confisca, incepand cu revolutia ....:))

5. 2 Mai si Vama Veche erau cindva simbolul nudismului, al libertinajului,al naturii simple.Nu eram fan, dar le-am vizitat de multe ori, am vazut cum usor se transforma,am vazut cum incep sa apara 'fitosii'acolo ce nu aveau nici o treaba cu ce era acolo, am vazut cum apar si drogatii si cum investitorii au inceput sa-si frece miinile in semn de bucurie ca pot aparea cistiguri mari.Si asa s-au transformat acele locuri, ca nici nu le poti compara cu ce era cu 25 ani in urma.
    Cindva,pe o plaja din Barcelona,'Barceloneta',am intilnit un amalgam de nudisti,textilisti ceva ciudat,jenant si pt unii si pt altii(cred eu).Am aflat ca acolo isi aveau locul nudistii inainte de pregatirile pt Olimpiada din '92.Nudistii au incercat sa-si pastreze teritoriul,insa zona e plina de terase si hoteluri cu multe stele.Deci spre asta se cam merge, fie ca vrem, fie ca nu vrem.Dar nu vreau sa ma gindesc cum va arata Gura Portitei peste 10 ani.

6. C'mon Maria... Nuditatea în sine nu a fost chiar atât de importantă în "fenomenul" 2 Mai & Vama Veche din anii 80-90. Dacă aș fi găsit un loc populat de aceeași oameni în care convenția ar fi fost să porți paltonul pe plajă, acolo m-aș fi dus. Era vorba mai degrabă de o rezervație a bunăvoinței, a bunului simț și a libertății spiritului iar nudismul era doar o modalitate de a proteja acest spațiu oarecum elitist de invazia barbariei. Dar... Brassens o spune foarte bine: "Non les brav's gens n'aiment pas que /L'on suive une autre route qu'eux". Era inevitabil ca spațiul acesta să fie distrus.

7. Anonimule, multumesc ca mi-ai atras atentia asupra acestei realitati care mie imi scapase. Da, ai perfecta dreptate! Maria