duminică, 27 noiembrie 2011

Ce ne mai place sa aruncam cu pietre...

Aseara a fost publicata o stire conform careia IPS Teodosie este acuzat ca ar fi intretinut relatii sexuale cu un minor. Informatia - aparuta in editia online a unui ziar national, "rasfoit" de multa lume - a fost citita de aproape 11.000 de oameni. 87 dintre acestia (raportat la numarul de cititori, procentul este foarte mic) au comentat virulent respectiva stire. Cum era de asteptat de la acesti vasnici moralisti, aruncatul cu piatra in  directia Arhiepiscopului Tomisului a venit de la sine. Ce conteaza ca IPS a negat orice acuzatie si a spus ca individul care il invinuieste il hartuieste de ceva vreme? Ce conteaza ca au trecut 15 ani de la presupusa fapta si ca ea a fost dezvaluita, chipurile, de-abia acum? Ce conteaza ca IPS nu era inca venit in Dobrogea pe vremea aceea? Multi dintre noi, romanii, nu au nevoie de nici un fel de dovezi pentru a incrimina pe cineva, pentru orice fapta. Nu au auzit de prezumtia de nevinovatie, iar daca totusi au auzit de ea, este pentru ei un termen la fel ca oricare altul, fara prea mare insemnatate. Imi si amintesc de vremurile in care niste ofiteri de la Politia economica se faceau luntre si punte pentru obtinerea unui mandat de arestare impotriva cate unui inculpat. Iar eu, in naivitatea mea, intrebam de ce este atat de important acest mandat; raspunsul era mereu acelasi: "ancheta se va derula mult mai rapid, iar judecatorii vor fi mult mai atenti in acordarea unui verdict daca omul este arestat. Asupra lui planeaza suspiciunea, intarita si de existenta unui mandat de arestare".
 Si atunci, ca si acum, se omitea acest lucru "neinsemnat", cum este prezumtia de nevinovatie. Este la fel si cu dreptul la replica - scrie despre unul ca este hot si publica stirea de prima pagina. Toti cititorii ziarului tau afla ca "X" este un mare hot. Ai sau nu probe pentru a face aceasta afirmatie, ce conteaza. Omul e compromis - poate pentru totdeauna. Ulterior el vine cu un drept la replica, pe care tu - ca un ziar independent, cu o politica editoriala impartiala - il publici. Apar insa niste probleme: cati dintre cititorii editiei trecute citesc si editia in care publici tu dreptul la replica? Cati dintre ei cred in el? Si cator dintre ei le va ramane intiparit in memorie ca e ceva putred legat de domnul X. Dovedit sau nu ca domnul x este vinovat, audienta l-a catalogat deja: este vinovat!  Puneti-l la zid!
De-a lungul anilor am vazut numeroase persoane care si-au ratat cariera pentru ca au fost implicate in diverse scandaluri, de diverse naturi. Niciodata nu a fost dovedita vinovatia lor, insa niciodata nu au scapat de suspiciunea celor din jur.
Ne pretindem a fi un popor crestin, insa unii dintre noi uita prea usor invatatura lui Isus. (Cine dintre voi este fara de pacat, sa arunce primul cu piatra!). Unii dintre noi se hranesc din aruncatul cu piatra, fara a se gandi vreo clipa la repercusiuni. Stiti ca Voltaire spunea ca este mai bine riscam sa salvam un vinovat decat sa condamnam un nevinovat?
Dar sa revin la IPS Teodosie: pana sa-l cunosc, am fost tentata sa aplec urechea la diferite zvonuri si informatii publicate prin presa vremii. Din fericire, nu sunt usor influentabila si am fost educata sa nu judec pe nimeni dupa aparente si fara a ma pune in pielea unui om atunci cand a facut ceva condamnabil.
In momentul in care l-am vazut pentru prima oara pe IPS Teodosie - am avut sansa de a participa la un seminar care se chema "La inceput a fost cuvantul", sub patronajul Arhiepiscopiei Tomisului - si l-am ascultat vorbind, m-a fascinat. M-a cucerit pentru totdeauna! Omul aceasta imi  inspira credinta, imi insulfla crestinism. In Ardeal nu se obisnuieste prea mult sa se pupe mana preotului, motiv pentru care eu nu am pupat mana vreunui preot. Pana la IPS Teodosie! - si nu stiu cum, a venit foarte firesc! Am simtit comuniune!
Ar fi minunat daca ne-am limita la ce stim noi, la ce este certitudine si la ce simtim in anumite momente ale existentei noastre. Viata ar fi mult mai frumoasa, iar preocuparile noastre ar avea mai mult sens.
Ca sa inchei in acelasi ton, hai sa spun religios, nu uitati ca tot Isus a spus ca cine ridica sabia, de sabie va pieri!
Am un indemn pentru cei care sunt atotstiutori si fac comentarii asupra oricarei situatii: mai cititi, mai studiati si nu uitati ca omul cat traieste invata, si tot prost moare! A spus-o bunciul meu, Dumnezeu sa-l ierte, pe la 90 de ani!

Un comentariu:

  1. Hai sa citim doua stiri: 1.Emil Boc a violat, repetat, un copil de 7 ani. 2. Adrian Nastase iubeste tineretea, candoarea, performantele si ingenuitatea liceenilor pe care i-a vizitat recent. Pe care o simti mai apropiata de realitate? Ce vreau sa spun: de prea multe ori, ortodoxia a fost zguduita de cazurile dovedite de homosexualitate dar niciodata nu a recunoscut asta. (Nu asa se face, vinde-le tu putin PR!) Atunci este firesc sa-i banui chiar si cand nu este cazul: stii ca ei vor nega vehement realitatea. Gresesti sarind in apararea preotului respectiv, fara a-i cunoaste dosarul lui real. Faptul ca pe tine te-a convins de curatenia lui nu ma poate convinge si pe mine. Deocamdata aici suntem.

    RăspundețiȘtergere