Pe data de 17 și 18 mai au
început primele controale la nivelul unităților spitalicești din întreaga țară
pentru a se vedea care dintre ele a beneficiat de biocidele furnizate de către
firma Hexi Pharma. Reamintim că această firmă este de ceva vreme în mijlocul
unui scandal de proporții, după ce jurnalistul Cătălin Tolontan a dezvăluit în
Gazeta Sporturilor că dezinfectanții furnizați spitalelor din țară au concentrații
mult mai mici decât cele înscrise pe etichetă. Ulterior, aceste informații au
fost confirmate și de către testele de laborator solicitate de către Ministerul
Sănătății. De duminică seara, scandalul a fost foarte mult amplificat, după ce
patronul acestei afaceri colosale, Dan Condrea, și-a pierdut viața într-un
accident rutier. Zvonurile s-au întețit, iar de aici și până la apariția foarte
multor știri de televiziune, emisiuni și diferite dezvăluiri făcute de întreaga
presă nu a mai fost decât un pas.
Controale în întreaga țară
Să revin, însă, la
firma Hexi Pharma. Inițial, procurorii au deschis un dosar penal in rem, iar
vizate erau faptele, nu persoane. Ulterior, însă, procurorii au stabilit ca firma să fie pusă
sub urmărire penală. Între timp, în cele
două luni de când se fac cercetări, anchetatorii au stabilit ca Hexi Pharma a produs un
prejudiciu de aproximativ 51 de milioane de lei, prin vânzarea de produse
biocide neconforme. Astăzi, Consiliul Județean Constanța ne-a remis un
comunicat de presă, prin care precizează că începând cu data de 27 mai 2016, au fost publicate rapoartele de audit
intern, privind contractele încheiate între Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie
Palazu – Constanța, Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Apostol Andrei”
Constanța și firma Hexi Pharma, pentru perioada 2012-2015. Potrivit acestor
documente încheiate ca urmare a verificărilor efectuate în perioadele 17 –
18.05 și 23 – 26.05. s-a constatat că Spitalul de la Palazu Mare nu a avut
relații contractuale cu Hexi Pharma, însă lucrurile stau cu totul altfel în ceea
ce privește Spitalul Clinic Județean. Acesta, sub comanda managerului de
atunci, Dănuț Căpățână, s-a încheiat în data de 14.02. 2012 (exact în ziua de
Valentine’s Day!) contractual cu numărul 4048 cu Hexi Pharma, cu o durată de
valabilitate de 11 luni pentru a cumpăra biocide. Contractul a fost valabil
până în anul următor, pe data de 27.05. 2013. Dar să nu vă imaginați că acestea
nu au mai fost aduse la Constanța. Ba da, au existat, și chiar în cantități mai
mari, numai că nu s-au mai achiziționat pe bază de contract, ci pe baza unor
comenzi trimise de către spital. Valoarea totală a biocidelor achiziționate de
către Spital a fost de 247.514,9 lei, dar defalcate pe ani, arată în felul
următor: anul 2012 – 50.958 lei, 2013 – 50.932 lei, 2014 – 68.831 lei și 2015 –
76.792 lei. Este greu de imaginat cum a fost posibil să se cumpere biocide cu o
valoare atât de mare fără să existe contract de achiziție.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu