Nu m-am preocupat niciodata prea mult de stapanii Portului Constanta. Nu ca nu m-ar fi interest soarta acestui mastodont tocmai bun de facut milioane si miliarde de euro; dar mereu m-am oprit la stiri de suprafata, la stiri de zi cu zi, care transpira mult mai usor. Astazi, insa, am participat la o intalnire la nivel inalt, tinuta la initiativa primarului Radu Mazare, cu liderii din port. Participarea a fost la inaltimea subiectului abordat; adica au participat Radu Mazare, viceprimarii Gabi Stan si Decebal Fagadau, iar alaturi le-a stat directorul APMC (adica, al portului). De cealalta parte a baricadei - intalnirea s-a tinut in sala de sedinte a Prefecturii si l-a avut drept jude pe prefect - au fost liderii FNSP! Deci, va imaginati ca a fost o dezbatere extrem de importanta de ambele parti.
Ia sa vedem ce s-a intamplat: de dimineata, incepand cu ora 7.30, aproximativ 300 de angajati ai Portului s-au aflat in greva. Ei sunt impotriva preluarii de catre Primaria Constanta a 13% din actiunile CNAPMC si au strigat "Jos labele de pe port" si alte sloganuri similare. Aceste proteste vor continua maine si miercuri, urmand a fi reincepute dupa alegerile europarlamentare de duminica.
Reamintim ca, inca din anul 2007 Primaria Constanta detine 20% din actiunile portului, iar de ceva vreme Consiliul local municipal a votat trecerea a inca 13% din actiunile portului catre Primaria Constanta. Iar acest lucru nu are cum sa fie pe placul tuturor. Si intalnirea de astazi exact acest lucru a vrut sa-l scoata in evidenta. Nu s-au putut purta, pana la final, discuitii civilizate, cu atat mai mult cu cat liderii portuari au tinut sa foloseasca un limbaj de maidan (nu atat prin prisma continutului, ci al volumului si tonalitatii de limbaj!).
Pentru inceput, prefectul Volcinshi a facut precizarea ca au avut loc o serie de intalniri, fapt care I-a dovedit ca exista mult interes pentru portul Constanta, dar ca fara un dialog nu se poate ajunge absolut nicaieri.
Apoi, dat fiind ca el a lansat invitatia, Mazare a inceput sa-si expuna punctul de vedere, precizand ca isi asuma greseala de a sta de vorba atat de tarziu. El a precizat ca doreste de cel putin doua luni sa stea de vorba cu operatorii portuari si ca le-a transmis acest lucru prin intermediul lui Bosanceanu si al lui Dusu, dar ca nu s-a realizat. Apoi a intrat in detalii: "Eu sunt destul de surprins de faptul ca ati initiat actiune de protest pentru transferul a 13% din actiuni. In acesti 24 de ani, Portul nu s-a dezvoltat cum ar fi trebuit sa se dezvolte. (...) Noi nu am avut nici un cuvant de spus in Port, iar deciziile nu au fost tocmai fericite. Portul ar trebui sa duduie cum duduie si statiunea Mamaia. In 2000 erau 12.000 de angajati, iar acum sunt 30.000." a spus Radu Mazare. El a mai mentionat ca nu are nici un fel de interese in port, dar vrea sa creasca numarul de locuri de munca si activitatea portuara.
A venit si randul lui Mircea Burlacu, dupa o scurta pauza de schimbat microfoanele jurnalistilor si locul camerelor de filmat. Au avut cu totii rabdare!
Burlacu a inceput declaratiile destul de relaxat, dar incet-incet vocea lui a crescut pana cand s-a ajuns la tipete de ambele parti. Pentru inceput Burlacu a precizat ca Mazare a avut un discurs frumos, dar din pacate un discurs politic. "Nu este nici corect si nici util sa amestecam operatiunile din Port cu cele din statiunea Mamaia." Apoi a facut o trecere in revista a situatiei portuare, precizand ca portul Constanta este deja unul din cele mai scumpe porturi. "Portul Constanta este un port al Romaniei - tot efortul pentru realizarea sa a fost efortul bugetului national. Insistam ca statul roman sa ramana actionar majoritar." a precizat Burlacu.
Aici discutia a capatat o nuanta de comedie. Burlacu a precizat da ministrul Dan Sova I-a spus ca vrea sa dea primariei aceste actiuni pentru ca castigat 70% la alegeri.
Aici Mazare a precizat ca nu poate fi un dialog, iar ulterior a prezentat un teanc de hartii semnate de 45.000 de constanteni care doresc sa treaca aceste actiuni la Primarie. De fapt, numarul celor care au semnat se ridica la 60.000.
Discutiile au capatat accente din ce in ce mai grave! Mazare I-a spus lui Burlacu ca devine obraznic, dupa care a plecat nervos spunand: am incheiat discutia.
Desi erau extreme de iritati si Radu Mazare, dar si Burlacu, la final, pe rand, au stat in fata presei spunandu-si punctele de vedere. Iata care este opinia lor.
Radu Mazare: "Oamenii au venit montati. Argumentatiile lor sunt complet eronate. E o chestiune care tine strict de interesele milionarilor. Nu am inteles ce-o deranjeaza si de ce nu vor sa intervina acolo unde se pastreaza monopolurile, de ce sa nu fie concurenta, la fel ca in alta parte. Acei milionari sunt protejati de catre guvern, de guvernul condus de Boc." Radu Mazare a precizat ca nu este vorba despre o opozitie a tuturor operatorilor portuari. El a dat exemplu Chimpex si Minmetal. Apoi a completat: "Eu vreau ca acest port sa nu mai depinda de consacrata expresie: sunt ai nostri la putere!"
La final, a concuzionat: "Am regasit in incrancenarea sindicalistilor incrancenarea lui Basescu".
Apoi, la microfoanele jurnalistilor a aparut Burlacu, pe care il credeam deja in POrt. Iata ce a declarant: E o chestiune de manipulare!
Deci, daca voi sunteti edificati, dati-mi si mie de veste; macar sa stiu ca sunt lucruri pe care nu le pricep si nu am cum sa le pricep. Dar, este evident ca Radu Mazare are discurs politic, iar Burlacu are discurs de sindicalist. Dar am vazut atat de multi politicieni care au fost odinioara sindicalisti, incat imi repugna idea.... !!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu