vineri, 22 iunie 2012

Politica lu' copy-paste

Ridicolul situatiei de ieri si de astazi, in care presedintele Basescu cere garantii ca senatorul Puiu Hasotti nu a plagiat mi-a adus aminte de o serie de politicieni de ieri si de azi, carora le place foarte mult titulatura de doctorand sau cea de doctor. Cunosc multi oameni care isi fac veacul prin politica (ceea ce nu inseamna ca au devenit oameni politici, ci un soi de picioru' broastei) si care au considerat ca nu le sade bine numai cu o diploma de absolvent de liceu, daca o aveau si pe aia! (Si nu doar eu ii cunosc pe acesti oameni, ci foarte multa lume, in special jurnalistii). Motiv pentru care s-au inscris la diverse facultati particulare, inutil sa dau nume, deoarece sunt de notorietate, pentru a urma cursurile unei facultati. Pe la scoala n-au dat ei, cursuri nu au luat, de invatat nu au invatat, dar dupa o perioada au devenit licentiati. Fara a se prinde ceva de ei! Dar romanul, in intelepciunea lui, a spus-o foarte clar: prostu' daca nu-i fudul, parca nu e prost destul! Asa si cu acesti politicieni care s-au facut pe la 40 sau chiar 50 de ani avocati sau ingineri sau experti in relatii internationale! Suna bine pe diploma si da bine la CV. Ce daca nu stiu nici macar un articol de lege sau o teorema. Sunt licentiati! Unii, mai avizi de titluri si mai frustrati ca banii si functia nu ii fac mai titrati, au considerat ca trebuie sa-si dea si doctoratul. Si am avut neplacuta surpriza sa ii intalnesc peste niste ani (timp in care au devenit doctori in diferite specializari, nu medicale, fireste!), in functii inalte, pe la capitala, ca secretari de stat. Studiile (!?) ii recomandau pentru aceste pozitii. Si daca le vedeam CV-ul, aproape ca ma impresiona ce de titluri au, ce de studii de specialitate, ce de lucrari publicate in reviste de specialitate! Oare acesti agramati frustrati cum si-au facut lucrarile de diploma si, mai apoi, pe cele de doctorat? Nu cumva urmand politica lui copy-paste? Dar oare si-au facut ei lucrarile sau le-au fost facute de alte persoane, care s-au vandut pentru niste arginti? Mi-am adus aminte de o poveste, foarte reala, de altfel, de pe vremea cand Elena Ceausescu incerca sa isi dea doctoratul intr-ale chimiei organice. Asa avea ea chef, sa fie academician profesor doctor inginer si mai stiu eu ce! Tot din cauza frustrarii! Nu era normal ca ea, la pozitia ei, sa nu aiba toate titlurile academice! Iar in acele vremuri, desi era perioada comunista in floare si Elena Ceausescu era cine era, mai multi rectori si decani din tara au refuzat sa ii acorde titlul mult-visat. S-au opus unei astfel de gogomanii, cu riscul de a-si pierde functiile! Cu chiu cu vai a reusit sa isi dea doctoratul (de fapt, sa il ia!). Dupa acel episod, nu mi-as fi imaginat ca, in viitor, aceste practici vor deveni atat de la ordinea zilei. Ca politica lui copy-paste va deveni o politica la nivel inalt.
Dar ca sa revin la Puiu Hasotti; il cunosc de vreo 20 de ani si nu face parte din clasa la care tocmai m-am referit. Hasotti este un om titrat, o persoana care si-a desavarsit studiile atunci cand acestea chiar insemnau ceva. Cu Hasotti am discutat despre istorie, despre literatura, despre politica dar si cate ceva despre drept. Nu este genul de om care sa accepte politica lui copy-paste. Si apoi, Hasotti si-a luat doctoratul in 1995, cu un an inainte de a deveni parlamentar de Constanta. Cei care sunt adeptii politicii copy-paste, devin mai intai parlamentari (sau secretari de stat, ori ministri) si apoi considera ca este sub demnitatea lor sa nu fie doctori!
Si, mai am ceva de spus despre Hasotti: nu este traseist politic! Este din '90 liberal si a ramas liberal si atunci cand partidul a fost in opozitie. Nu ca altii, nu dau nume, ca sunt prea multi! Mult prea multi!

5 comentarii:

  1. Educatia nu mai este ceea ce se dorea fi.
    Cu politica lui copy-paste nu se poate ajunge la genii care aduc idei noi, progresive. Cum poti avea progres cand uitarea, un fenomen natural, se suprapune peste "stiinta"? Informatia, confundata cu cunoasterea, va fi diminuata prin uitare, generatie dupa generatie, si asa va fi transmisa mai departe generatiilor care vin. Generatii care vor uita si ele o fractie si vor transmite mai departe ceea ce isi mai amintesc, etc perpetuu.
    Politicienii au identificat prin metode intelectuale cum se poate urca in ierarhia piramidei Maslow. Trisand. Copy-paste, dar uita sa faca o tranzitie logica intre ideile copiate. In final, fara o coerenta a ideilor, mesajul politic sau stiintific e doar zgomot inutil.
    Dar prezenta lor publicistica pe scena politica le da credibilitate, pt ca nu-i nimeni sa confrunte valoarea copy-paste a mesajului lor. Profita eventual, doar cei care au detectat "plagiatul", insa asta nu le da valoare de oameni de stiinta, ci doar de profitori al unor informatii venite la un shpritz. Informatia fiind informatie ca si in cazul doctoranzilor, e susceptibila la uitare.
    In concluzie, natura lucreaza niveland totul la zero, prin ceea ce e cunoscut ca entropie.
    Nu e progres fara zvac. Procedura copy-paste din orice conditie nu ne duce la conditia de maimuta, ci la conditia de molusca sau mai rau.
    Natura nu poate accepta asta si va distruge parazitul fara o revolutie (asa cum oamenii definesc termenul de revolutie). Dinozaurii au disparut fara praful de pusca.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ehei, Maria, la sustinerea tezei de doctorat a academicienei doctor inginer am asistat personal. Eram student in Iasi si, trecand intr-o dupa amiaza pe acolo, avand obiceiul sa citesc afisele, am vazut cu ochii mei anuntul mic-micut, lipit pe usa Bibliotecii Universitare Iasi "Vineri, ora 10,00 in Aula, academician Elena Ceausescu va sustine teza de doctorat intitulata..." nu-mi mai amintesc, ca nu mi s-a parut important. Am devenit curios. Mi-am zis: "dom'le, trebuie sa asist, asa ceva este istorie". Zis si facut. Dar...despre teza, dictie, lumea adunata,in episodul urmator.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dane, nu-mi amintesc cu placere acest episod, tocmai pentru faptul ca, singura facultate din tara care s-a supus dorintei cabinetului 2, a fost cea de la Iasi. Stiam si eu acest lucru si cred ca am fost contemporana evenimentului. Dar, te rog mult, daca tu ai amintiri legate de eveniment, sa ni le impartasesti! Ca tocmai acesta a fost scopul postarii mele, de a starni amintiri. Multumesc,Dane, si astept urmarea ...:) Seara buna!

      Ștergere
  3. "...Hasotti si-a luat doctoratul in 1995..."
    Din perspectiva strict tehnica:
    Pe vremea aceea Windows'95 abia avea sa apara. Iar pana la Windows'95, operatiunile copy/paste reprezentau materie de semestru la facultatile de informatica, si erau disponibile preponderent pe editoare de text non-grafice. Oricine putea sa faca pe vremea respectiva copy/paste, isi merita deja pe jumatate titlul de master sau doctor. Din pacate, evolutia in domeniul IT a redus tot acest efort de a copia la un simplu "click-dreapta". Ma indoiesc ca doctoranzii de ocazie s-ar obosi sa apese de 2 ori cate 2 taste in acelasi timp (Ctrl+C / Ctrl+V).

    RăspundețiȘtergere
  4. Gogule, de-abia acum am descoperit mesajul tau. Imi pare nespus de rau! Iti poti imagina ca ai un spam si nu-l deschizi niciodata? Eu nu am crezut ca sunt mesaje care au intrat acolo fara nici o noima... Imi pare bine ca ti-am descoperit mesajul si imi cer scuze ca aceasta intamplare a avut loc de-abia dupa o jumatate de an. Sper ca nu este un lucru de neimaginat! Te pup!

    RăspundețiȘtergere