duminică, 8 noiembrie 2015

Parastase, nunti, botezuri .... bani pentru preotii zambitori din Romania!

Ieri am participat la parastasul unui unchi care a trecut, in urma cu un an, la cele vesnice. Slujba s-a tinut la restaurantul Delfinul, dar in tot orasul au fost organizate astfel de evenimente religioase, avand in vedere ca a fost ultima sambata din acest an in care se putea manca de dulce. In momentul in care am ajuns acolo, in fata localului se afla o multime de oameni - imediat m-a dus gandul la o revolta dar nu! Oamenii asteptau sa se faca ora 14.30, ora la care incepeau slujbele. Asta nu inseamna ca nu au fost slujbe de pomenire si mai devreme. Ba da, au fost de dimineata si pana dupa amiaza. Dar era atat de multa lume care dorea sa faca un parastas pentru mortii lor incat spatiul a fost insuficient. Nu vreau sub nici o forma sa ma refer la localul in sine, la meniurile acordate, la pret si la astfel de asemenea lucruri. Nu, vreau sa va spun despre preotii care au participat in numar mare, si despre slujbele care s-au tinut una peste alta, de nu mai intelegea nimeni daca se afla la un parastas sau la o miscare colectiva. Ca mie asa mi-a lasat impresia ca suntem intr-un salon in care au loc 42 de slujbe religioase, la care slujesc mai multi preoti... Mi s-a parut atat de inutila aceasta slujba!!! Si nu, nu mi s-a parut inutila, ci foarte paguboasa. Oamenii erau tristi, imbracati in negru, cu sufletele cernite. Fiecare se astepta la o slujba cuviincioasa, in timpul careia trebuia sa se gandeasca la cei care nu mai sunt. Din pacate, nu au facut altceva decat sa se uite unii la altii si sa incerce sa-si coordoneze urechile asupra preotului aflat in capul mesei lor. Dar nu, un preot termina o fraza, altul se decidea sa cante mai tare ca sa se auda. A fost un talmes-balmes cu iz religios. Nu stiu cati s-au mai putut gandi la momentul pe care si l-au dorit in astfel de clipe. Sutele de oameni (restaurantul este mare, are doua saloane si multe mese lipite una de cealalta pentru a alcatui un intreg) tristi s-au intristat si mai tare sau au zambit in fata acestei indolente preotesti. A trecut cumva si acest moment, preotii au terminat cu slujbele si spiritele s-au mai calmat in fata meniurilor. Meniuri care numai ieftine nu sunt - costa undeva in jurul a 50 de lei pentru o persoana! Dar,,,, asta este! Numai ca, dupa parastas, am ajuns la o cununuie religioasa. La biserica am dat nas in nas cu preotul care slujise la slujba de pomenire la care participasem si care, intre timp, avusese de slujit si la alt restaurant din Constanta. Ne spusese chiar el, cand a fost invitat la masa: "Imi pare rau ca nu pot sa raman la masa, dar trebuie sa merg la alte slujbe de pomenire, la restaurantul.....". Nu am intrebat-o pe matusa mea cati bani i-a dat preotului pentru slujba oficiata, dar ma gandesc ca o fi fost vreo suta de lei. Zic si eu! Ei, cum spunea, in fata bisericii unde ne aflam pentru cununie, ne-am impiedicat de preotul care venise pentru a-si face treaba bisericeasca in fata altor oameni, care aveau cu totul si cu totul alte preocupari. Ne-am salutat, ne-am zambit si am realizat imediat ca ne-am recunoscut din prima clipa. Slujba din biserica a fost una foarte frumoasa, la care au mai participat inca doi preoti si doi cantori. Zambetul preotului pe care deja il stiam a fost constant. Privirile ni s-au intersectat de mai multe ori, foarte zambitoare. La final, ne-am facut poze si din nou am zambit unii in fata altora. Omul si-a facut datoria de preot, nu? La iesirea din biserica am constatat ca in fata mai sunt oameni care venisera pentru inca  trei evenimente: doua botezuri si inca o nunta. Culmea, un fost coleg de-al meu se insura!! Sa aiba noroc si sa fie fericit!  Deci, cati bani castigase nenea preotul in acea zi?? Probabil peste 1000 de lei doar de la parastase! Nu, nu probabil, ci mai mult ca sigur! Chiar daca la o astfel de slujba trista lumea da mai putini bani, vine celalalt moment, in care oamenii sunt fericiti si-si deschid mult mai mult baierele pungii! In conditiile in care unii dintre oamenii care organizasera parastasul sau botezul sau nunta, ca nici nu mai conteaza despre ce eveniment fusese vorba, nu castigau atatia bani intr-o luna intreaga. M-am gandit ieri la nenorocirea care s-a abatut asupra romanilor. La tragicul eveniment din clubul Colectiv, in urma caruia au murit zeci de tineri si alte zeci sunt internate in spital in stare foarte grava. Cine stie cati dintre ei vor mai parasi aceasta lume!! Si m-am gandit la reactia, sau mai bine spus la lipsa de reactie a bisericii si a preotilor nostri! Oare cati ani de acum incolo vor mai continua aceste evenimente in urma carora dam o caruta de bani pentru acesti oameni care spun, practic, o poezie frumoasa? Multi, foarte multi ani. Pentru ca acum scriu sub imperiul nemultumirii mele, dar la momentul la care va trebui sa organizez o nunta sau un botez, voi fi tot in fata bisericii, fara a sta sa ma gandesc la ziua la ieri sau la cea de astazi! In acelasi timp, mii de oameni, zeci de mii de oameni continua sa se gandeasca la drama ce a avut loc in Romania, la oamenii raniti, la familiile acestora, la viitorul nostru si al intregii tari! Cred ca este clar momentul unei schimbari; nu stiu daca si cand anume se va produce! Sper doar ca oamenii vor continua sa iasa in strada pana la o schimbare reala, de care avem cu totii nevoie!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu