vineri, 6 februarie 2015

Exista echilibru in viata noastra?

Traim in Romania si asta spune foarte multe despre noi si despre felul nostru de a fi, de a intelege lucrurile si de a ne comporta. Ati fost in strainatate si ati vazut romani multi. Extrem de rar, cand sunt in afara tarii, romanii nostri se comporta ca si in tara - exceptie fac tiganii, care merg la cersit. "Dincolo" sunt civilizati, foarte bine crescuti; aleg restaurantele scumpe, isi cumpara haine exclusiviste. Fireste, aici ma refer la cei care dispun de bani, vor sa viziteze Milano si habar nu au ce laciuri minunate se afla nu departe de acest oras superb - nu-i intereseaza si nu-i atrag. Nu pot sa ii condamn prea mult deoarece nevoile, placerile, dorintele lor depind de educatia pe care o au!. In fine, nu despre asta am vrut sa scriu. Aici, la 50 de ani esti aproape batran daca vrei sa iti gasesti un loc de munca in conformitate cu pregatirea pe care o ai. "Dincolo" esti in varful vietii - nimeni nu te intreaba cati ani ai, ci doar ce anume stii sa faci, ce limbi straine vorbesti si pentru ce meserie esti pregatit. Sunt atat de multi straini (englezi, francezi, italieni, nemti etc.) care isi au viata impartita intre doua tari - tara lor de origine si cea in care s-au decis sa traiasca in paralel, eventual una mai calduroasa si mai ieftina, de exemplu Cipru sau Egipt. In Romania trebuie sa ai relatii foarte influente pentru a te realiza - ma refer la o realizare a ta, fara a avea un trecut "ciudat", Pentru a "ciudatii" pe care ii cunosc se descurca bine, au case primite de la stat, conturi in banci din banii primiti de la unul, de la altul, pentru muncile efectuate de-a lungul timpului. Nu stiu care le va fi viitorul insa, cel putin in aceasta perioada care abunda de arestari spectaculoase, am mari indoieli in privinta viitorului lor. Cunosc oameni inzestrati cu o minte sclipitoare care lucreaza de ani de zile in strainatate, fie in Coreea, fie in Noua Zeelanda, fie in Olanda. Nu presteaza munca necalificata, ci sunt oameni foarte bine pregatiti si foarte bine platiti. La fel ca si ei sunt si navigatorii. Au contracte constante, de pe urma carora beneficiaza de bani frumosi. Cei mai multi dintre ei au cate 2-3 case si bani in conturi. Dar au muncit mult pentru aceste lucruri, au fost departe de familie, de neveste si de copii. Am cunoscut un domn navigator caruia i-a decedat mama, iar el nu a putut fi prezent la inmormantare pentru ca era in voiaj, pe undeva prin Australia. Va imaginati ce suferinta a avut de indurat?  Da, se poate sa avem multe dintr-un anumit punct de vedere, dar si lipsurile sunt pe masura. Sa nu va imaginati ca exista vreo posibilitate in care sa imbinati tot ceea ce va doriti. Nu, nici vorba de asa ceva! Diferenta provine dintr-o obisnuinta care apare dupa ce faci de mai mult timp acelasi lucru. Obisnuinta care se poate confunda usor cu chinul, la inceput. „Poti să te culci, e ora şi noaptea-ntarziată, vei scrie, alta data, orice, si tot nimic.” spunea George Bacovia in poezia "Umbra". Ati citit-o? Mai sunt multi romani carora numele lui Bacovia sa le spuna ceva despre poezia lui. M-as mira! Dar cam aceasta este viata noastra, vazuta prin prisma unui pesimist notoriu. Si vremea se anunta rea, iar despre vremuri.... chiar nu stiu cum vor fi! Raman optimista!

7 comentarii:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=jSZ_cDON9S0

    RăspundețiȘtergere
  2. Uffff, de ce trebuie sa fim si pesimisti???Nici sanatos nu este.Bacovia si Minulescu au reprezentat sufletul meu,in 'prima tinerete' .Era perioada comunista,eram de conditie medie,din parinti cu bun simt de la tara,si nu prea puteai sa prevezi mari schimbari.Poezia 'Piano', de Bacovia imi tulbura si mai mult mintea.Si eram in suflet foarte de trist.
    In facultate insa am devenit un optimist.Mi-am dat seama ca nu este nevoie sa urci cu liftul intr-un turn,e mai bine sa-l urci treapta cu treapta,nu trebuie sa cauti fericirea absoluta,e bine sa stii sa te bucuri de lucrurile marunte.
    Nu am ajuns niciodata in varful turnului si poate ca nici nu voi ajunge,dar ador toate privelistele de la fiecare etaj pe care-l urc si ma bucur.
    Nu cred ca la 50 ani eu,sau altul ca mine trebuie sa se considere batran,ba nu, o consider tot tinerete, dar cu avantajul intelepciunii.Am tot respectul si cunosc multi care au reusit in viata si si-au schimbat profesiile si la 50 ani.
    Daca insa e vorba de cum te vede societatea...?Opiniile sunt multe si diferite,societatea noastra este influientata de mocirla,in care pt moment ne-a adus aceasta clasa politica.Oameni care nu se bucura de reusita cumpararii cu multa munca a unui autoturism ieftin la mana a doua,oameni care-si educa copii in spiritul dispretului fata de semeni,oameni care vor sa urce in turn numai cu liftul si care privesc cu dispret in jos,fara ca macar sa -si dea seama si sa fie fericiti acolo unde au ajuns.Fara munca si fara sacrificii,nu te poti bucura de realizari.Banii dintr-o spaga,retrocedari ilegale..,etc,sunt foarte multi,dar cum poti fi fericit cu ei?Nu arestul aduce nefericirea,ci lipsa motivatiei.Realizari mari fara merite.Drogurile ,alcolul si mai ce e acuma nou,dau nefericire celor ce nu mai stiu ce sa faca.
    E drept ca lumea s-a cam intors cu susul in jos,dar va trece perioada asta.
    Prin 1890, Sandor Petofi, care se potriveste astazi f bine,de aceea o sa inchei asa:

    Un înțelept odinioară
    Pe un măgar călătorea.
    Dar vremea este schimbătoare
    Și lumea s-a întors pe dos;
    Măgarii azi umblă călare...
    Un înțelept merge pe jos.



    RăspundețiȘtergere
  3. iti multumesc pentru postare, DL. Mi-au facut multa placere randurile tale, asa cum imi fac mereu. Si, sa stii, umblu foarte mult pe jos.... imi face foarte bine, si ar face f bine multora dintre noi. Din pacate, caii de pe vremuri au devenit masini in zilele noastre. Si cand te uiti pe strada, in loc sa vezi oameni plimbandu-se vezi doar masini (din ce in ce mai putine Dacia!) circuland cu viteza! Asta e!

    RăspundețiȘtergere
  4. Scuze,o completare.Prin anii '80,parcul Copou din Iasi,era plin de oameni,elevi si studenti in special.Acum e f trist.Putini batranei,cativa de varsta medie si foarte,foarte putini tineri.Noi spunem ca e vina lor,dar nu e adevarat.Noi suntem vinovati,noi cei care incercam sa le asiguram un buget substantial la facultate,dar chiar si in liceu(unii chiar si in scoala generala),noi care le cumparam de mici cele mai sofisticate tablete,telefoane,noi care le facem cadouri de la 18 ani masini...Cati studenti din acei ani veneau cu masinile la scoala?Erau,dar f putini.Acum si parinti plecati in strainatate,care fac f multe concesii acolo,'suplinesc' lipsa lor cu o masina.Sunt destule cazuri.Copiii nu au vina,ei doar cer,iar adultii nici macar nu se mai complica sa le arate valori adevarate,ce inseamna plimbarea, sportul sau iesirile in aer liber.Pentru astea nu-ti trebuie nici bani multi si te ajuta sa si gandesti.sa gandesti normal.
    Raspunsul la toate l-am primit de la un prieten ce a avut mari probleme cu copilul.Poate ca ne-am adaptat sa traim in acest regim,dar 'nu am stiut sa fim parinti'.Trist...!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ai perfecta dreptate, D.L.! In Copou nu am fost de ffff multi ani, il am in amintiri, in memoria mea si .... cam atat. Nici nu mi-ar placea sa il vad trist, cum il ilustrezi tu. Cat priveste copiii, ai foarte mare dreptate. Ei sunt acum ceea ce sunt gratie, in primul rand, parintilor lor axati pe munca si prea putin pe educatie. Copilul meu a muncit prin clasa a IX-a ca sa-si ia telefon. Eu sunt mandra de asta, dar cred ca el nu este prea incantat. Fiecare copil se orienteaza dupa prietenii lui, iar cand realizeaza ce anume au vrut sa realizeze parintii prin educatia pe care i-au dat-o, acestia nu mai sunt decat in aminitri.... asa cum este Copoul pentru mine!

    RăspundețiȘtergere
  6. Dupa parerea mea,esti de felicitat.Si copilul meu a muncit,intai pt un notebook(pe care eu nu l-am crezut f necesar),apoi pt a-si asigura o vacanta.Nu stiu cum a apreciat atunci,dar astazi e mandra de ceea ce a facut.Iar munca nu a fost de birou..Si cred ca si copilul tau e la fel.Conteaza foarte putin cum si ce cred la acea varsta prietenii,conteaza mult echilibrul in care cresti si ancorarea vietii in realitatea traita.Cat priveste adultii,ei .sacrifica sanatatea pt a face bani,apoi sacrifica banii pt sanatate ,iar cand le au pe amandoua,gandeste numai la viitor,fara a sti sa se bucure de prezent.Si asa,omul treieste de parca n-ar muri si moare fara a trai .(Dalai Lama.)



    RăspundețiȘtergere