miercuri, 28 noiembrie 2012

Trece sau nu Portul Constanta in administrarea autoritatilor locale?



Parlamentarii PSD de Constanta - deputatii Eduard Martin si Manuela Mitrea, si senatorii Alexndru Mazare si Nicolae Moga, au depus, nu cu multa vreme in urma, la Parlament un proiect de lege care vizeaza transmiterea cu titlu gratuit a milioane de actiuni detinute de stat la Compania nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta catre mai multe consilii locale din judetul Constanta pe raza carora sunt porturi (Constanta, Mangalia, Navodari si comuna Agigea) si se efectueaza operatiuni portuare. 31% din totalul actiunilor companiei, vor fi trecute la Consiliul local municipal Constanta. In acest caz, municipalitatea Constanta va detine pachetul majoritar de actiuni, 51% (la ora actuala, in urma unui proiect de lege depus in anul 2008 si adoptat ulterior de Parlament, Consiliul local municipal detine 20% din actiunile CNAPMC). Consiliului Judetean Constanta ii vor reveni 15% din actiuni, Consiliului local al Primariei Navodari ii vor fi transmise 3% din actiuni, Consiliului local al Primariai Agigea ii vor reveni 4% din actiuni, iar Consiliului local al Primariei Mangalia ii va fi transmis 2% din capitalul social al CNAPMC.
Structura actionariatului companiei maritime va fi: 51% Consiliul local al municipiului Constanta, 15% Consiliul Judetean Constanta, 20% Fondul Proprietatea, 5% Ministerul Transporturilor, 4% consiliul local al comunei Agigea, 3% Consiliul local al primariei Navodari si 2% Consiluil local al primariei municipiului Mangalia.
Consiliul local al municipiului Constanta va exercita toate drepturile si executa toate obligatiile ce decurg din calitatea de actionar majoritar.
In Europa sunt foarte multe porturi performante care au in structura actionariatului autoritatile locale. De exemplu in Belgia, portul Anver are guvernul local unic actionar. In Danemarca, portul Copenhaga este detinut 50% de catre Corporatia de Dezvoltare a Portului si municipiului, iar 50% de actionari privati minoritari (care detin diferite procente). In Germania, portul Hamburg este 100% in administrarea municipalitatii (care a infiintat o companie de administrare). Portul Rotterdam, din Olanda are ca structura a actionariatului 70% municipalitatea Rotterdam si 30% statul olandez.  in Letonia, portul Riga este detinut 50% de statul leton, iar 50% de guvernul local.
Daca acest proiect de lege va trece, lucru de care parlamentarii de Constanta nu se indoiesc procedura de adoptare va dura intre 9 luni si un an.
Miza adoptarii acestui proiect este una foarte mare pentru autoritatile locale. In primul rand, este vorba de foarte multi bani, obtinuti din dividende. Cu 51% din capitalul social, consiliul local al primariei Constanta ar putea primi 5-6 milioane de euro anual, Mangalia ar primi 200.000-300.000 de euro, Navodari 400.000 euro, iar Agigea in jur de 500.000 euro anual. Sunt sume importante pentru bugetele locale; in plus, actiunile detinute la Compania maritima ar permite autoritatilor locale sa acceseze mult mai multe fonduri europene.
Proiectul se afla deja in atentia ministerelor; recent, consilierii locali municipali s-au intrunit in sedinta de consiliu pentru  a vota un proiect de hotarare privind preluarea pachetului de 31% din actiuni. Astazi a fost randul consilierilor judeteani de a vota un proioect de lege similar; singura diferenta dintre cele doua proiecte de hotarare este dimensiunea pachetului de actiuni. 
In CLC, consilierii locali ai PDL s-au opus unei astfel de hotarari de consiliu. Primarul Radu Mazare le-a spus: "sa inteleg ca sunteti impotriva unui proiect de hotarare care ar aduce mult mai multi bani la bugetul local?". Ca aceasta a fost motivul sau poate a fost doar o strategie de campanie electorala, greu de spus. Cert este ca, in campanie fiind, candidatii mai multor formatiuni politice, printre care amintesc ARD, PRM, PER se declara impotriva acestei preluari a pachetului majoritar de actiuni. 
Pe de alta parte, candidatii USL marjeaza foarte mult pe aceasta initiativa parlamentara. ramane de vazut  cum percep constantenii posibilitatea ca APMC sa treaca in administrarea autoritatilor locale.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu